“Dorinta lui Adam este ca umbra principiului de contradictie…”

0

ianuarie 11, 2016 by Teodoru Ghiondea

["Dorinţa lui Adam este ca umbra principiului de contradicţie sau de neant implicată în Infinitatea divină; acest principiu nu este deloc răul, ci îi este îndepărtata sursă metafizică deoarece este cauza lumii, ca dedublare a Realului, separaţie, îndepărtare".
Mai întâi cine doreşte? O fiinţă care nu e Dumnezeu , deci nu e infinită; ca atare , dorinţa ei este păcat., deoarece această dorinţă neînbăindu-se în Posibilitatea Infinită, nu se compensează prin faptul acesta, pierzându-şi nu numai caracteristica de rău dar şi pe aceea de bine, pentru că în Infinit nu pot exista determinaţiuni şi posibilităţile divine nu au nume. Nu capătă nume, deci nu devin "sifat"-uri [trad. = calităţi] decât la gradul imediat inferior al Fiinţei.
Al doilea, principiul de contradicţie, numai în Brahma Nirguna [trad.=Brahma Necalificat, Suprem] se alină în Suprema Tăcere. La gradul lui Brahma Saguna [trad.=Brahma Calificat, Non-Suprem] necesită sfâşierea, de unde necesitatea şi doctrina Sacrificiului, care-şi capătă amploarea şi figura definitivă în Puruşa [trad.=Spiritul Universal; Omul Universal: aspect creaţional] Omul Universal. Ce să mai spunem atunci despre Adam Protoplastes şi de Adam polimorf? Sfâşierea devine terifiantă, şi e firesc, că în lumea cojilor găsim pe Omul Primordial, ca Adam Belial.
Ce este principiul de contradicţie în Principiul Suprem
Nu mai este principiul de contradicţie pentru că nimic nu mai poate fi în Absolut. El devine, exprimând cu totul imperfect , negarea unei posibilităţi prin cealaltă, deci neutralizarea lorcompletă prin reciprocitate, deci impresiunea oricărei primejdii de determinare, pe care ar avea-o orice posibilitate privită separat şi în parte , ceea ce dealtminteri ar fi contradictoriu şi suprimând, prin faptul însuşi şi intuirea Supremului.
Metodic, când iei ca suport de meditaţie o determinare negativă, trebuie s-o intuieşti ca fiind co-extensivă cu Infinitul însuşi, dar asta nu este numai o metodă, ci Adevărul însuşi.
Maya însăşi este principiul de contradicţie.” Vasile Lovinescu, “Însemnări iniţiatice”, 12 ianuarie 1965.

Fragmentul de la care pleacă analiza este,probabil,tot din Fr.Schuon.
“Dorinţa lui Adam” survine după ce a ales “dualitatea”; prin urmare, “sfâşierea” este inevitabilă! dar este un germene de determinare, de limitare, care este “păcat” prin caracterul său de “rupere” a imutabilităţii: este o aparenţă, dar existenţa ei “virtuală” determină o “tensiune” , o “tendinţă” care în mod firesc tinde spre specificitate.
Principiul de contradicţie este “rezolvat” – readus la starea de Indeterminare” numai în Brahma Nirguna, care este Non_Manifestare (şi non-manifestabil).
Principiul de contradicţie pentru a fi “eficient”,pentru a fi operaţional – şi în acest caz devine,practic, un principiu de generare – trebuie să se afle în Fiinţă, deoarece ea este principiul manifestării universale. Lumea, Creaţia, este “duală prin constituţie, deci funcţionează pe principiul existenţial al dualităţii (contradictorii). la acest nivel este important cum anume îl considerăm: poate fi: A sau non-A; dar poate fi şi A sau B. Diferenţa între cele două este diferenţa dintre Fiinţă şi Existenţă. Cea de a doua formalizare este simplu de înţeles; în ceea ce o priveşte pe prima, cea la nivelul Fiinţei, ea trebuie să corespundă cu UNITATEA principială. Şi atunci, non-A este A-cauzat, devenit, căci autenticul A se oglindeşte numai, creându-şi la nivel principial ontologic, o “umbră”. Noi le vedem invers, deoarece ceea ce este o oglindire este în evidenţa minţii noastre este adevăratul A, iar contraponderea lui, fiind partea esenţială, se află în Posibilitatea totală. Or, ce este întreaga Creaţie? – MAYA (Iluzia universală). Prin urmare, ea este cea care ne “produce” evidenţa lumii acesteia şi …. “Maya însăşi este Principiul de contradicţie”.
Iată de ce anume este importantă “stingerea oricărei dorinţe” : pentru a regăsi PACEA , adică pentru a reuşi, în final, să “revii la Dumnezeu”; până la urmă te afli în situaţia fundamentală , într-un anumit stadiu, de a răspunde la întrebarea: “A FI SAU A FACE?”
A bon entendeur, salut!


0 comments »

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>